poniedziałek, 21 grudnia 2015

Lubię poniedziałki (70): Moje sposoby na dobry sen



     Nie od dziś wiadomo, że sen jest bardzo ważny zarówno dla naszego organizmu, jak i samopoczucia. Podczas snu nasze ciało regeneruje się i odpoczywa. Jeżeli przez dłuższy czas mamy trudności z zasypianiem oraz jakością snu może się do odbić na naszej kondycji oraz nastroju. Nie tylko ilość przespanych godzin, ale i jakość snu jest ważna. Niewystarczająca ilość przespanych godzin lub problemy ze snem sprawiają, że czujemy się przemęczeni, mamy problemy z koncentracją oraz jesteśmy rozdrażnieni. Ilość snu, jakiej potrzebujemy, jest sprawą indywidualną i zależy m.in. od rodzaju wykonywanej pracy, wielu lub pory roku.



Osobiście przesypiam 7-8 godzin. W okresie wiosennym i letnim nie mam problemu z porannym wstawaniem, natomiast jesienią i zimą trudnej jest mi wstać z łóżka. Zazwyczaj chodzę spać przed 23.00 i wstaję przed 6.00. W weekendy lubię posiedzieć dłużej przy książce lub filmie i wtedy kładę się później. Czasami mam trudności w tym, by szybko zasnąć. Najczęściej zdarza się to, gdy mam dużo zmartwień lub następnego dnia czeka mnie coś stresującego. Mimo to mam kilka sposobów na to, by zadbać o dobry sen:

- Odpowiedni materac: Odkąd zakupiliśmy średnio twardy materac dedykowany sportowcom, śpię o wiele lepiej. Szczerze polecam twardsze materace, szczególnie osobom borykającym się z bólami kręgosłupa. Ja sporo czasu spędzam przy komputerze i często bolał mnie dolny odcinek kręgosłupa. Odkąd mam twardszy materac, znacznie rzadziej odczuwam taki ból.

- Profilowana poduszka: Podobnie jak w przypadku odpowiedniego materaca jej stosowanie przekłada się na jakość snu. Od ponad roku śpię na profilowanej podusze, która bardzo dobrze podtrzymuje głowę i szyję. Na początku nie mogłam się do niej przyzwyczaić, jednak teraz wiem, że nie mogłabym powrócić do tradycyjnych miękkich poduszek.

- Świeże powietrze: Przed snem polecam wywietrzyć sypialnię. Najlepiej zrobić to na 20-30 min przed snem. W okresie wiosenno-letnim preferuję spać przy uchylonym oknie, natomiast zimą ustawiam je na mikrowentylację. W pokoju, w którym nie ma odpowiedniej cyrkulacji powietrza oraz jest zbyt ciepło i trudno jest zasnąć.

- Wyciszenie: Stresujące sytuacje i nawał obowiązków często przekładają się na problemy ze snem. Często codzienne zmartwienia zajmują nasze myśli i trudno nam jest zasnąć. Polecam wygospodarować dla siebie pół godziny lub godzinę przed snem, podczas której będziemy mogli się wyciszyć i odstresować. W tym czasie możemy przeczytać kilka stron książki (mnie osobiście czytanie bardzo uspakaja i po kilku stronach oczy same się zamykają do snu), wykonać ćwiczenia relaksacyjne (np. te bazujące na jodze lub pilatesie), czy zadbać o urodę. Trudne i uporczywe myśli, które krążą nam po głowie, są związane z mijającym dniem lub dotyczą następnego możemy spisać na kartce lub w zeszycie i odstawić go na bok. W ten sposób pozbywamy się dręczących nas myśli z głowy.

Staram się dbać o ilość i jakość mojego snu, gdyż wiem, jak przekłada się to na efektywność podczas kolejnego dnia. Czasami mam problemy z zasypianiem, jednak wtedy staram się odgonić niespokojne myśli, zrelaksować się i wyciszyć. 

Jakie są Wasze sposoby na dobry sen?

2 komentarze:

  1. dość ważne jest u mnie, żebym nie była głodna ani przejedzona. z wiadomych przyczyn staram się też za dużo nie pić przed snem ;)

    OdpowiedzUsuń