środa, 16 grudnia 2015

Jak zmotywować się do regularnej aktywności fizycznej?



     Wielu z nas chciałoby wprowadzić do swojego życia regularną aktywność fizyczną, jednak wciąż brakuje nam czasu, chęci i szukamy różnych wymówek. Mam dla Was kilka sposobów na to, jak przekonać się do aktywności fizycznej tak, by mogła na stałe zagościć w naszym planie dnia. 



1. Znajdź motywację w sobie: Zamiast przeglądać zdjęcia osób, które przeszły metamorfozę, schudły lub pięknie wymodelowały swoje ciało, proponuję ten czas przeznaczyć na aktywność fizyczną. Inspirowanie się osiągnięciami innych jest dobre pod warunkiem, że sami zaczynamy działać i jesteśmy wytrwali w tym, co robimy. Zdjęcia dziewczyn o smukłych udach czy mężczyzn z piękną muskulaturą nie sprawią, że nasze ciało zacznie się zmieniać. Warto znaleźć motywację w samym sobie. Inspirować się tym, co inni dokonali, ale również pracować nad sobą.

2. Zamień muszę na chcę: Gdy zaczynałam biegać, był to dla mnie okres odkrywania aktywności fizycznej, dzięki której miałam czas dla siebie, a pozytywne zmiany w kondycji cieszyły i motywowały mnie do dalszej pracy. Wiele razy podczas przygotowywania się do półmaratonu, czy maratonu mówiłam do siebie, że „dziś jeszcze muszę pobiegać”. Czasami to „muszę” sprawiało, że bieganie, które przecież lubiłam, stało się obowiązkiem. Postanowiłam zmienić podejście i zamiast „musieć”, „chciałam” iść pobiegać. Chciałam, ponieważ dzięki bieganiu jestem zdrowsza, mam dobry nastrój, dbam o siebie, a podczas treningu mogę się wyciszyć lub przemyśleć kilka spraw. Dzięki takiemu podejściu regularna aktywność fizyczna jest dla mnie przyjemnością, gdyż nic nie muszę, ale chcę.

3. Skończ z wymówkami: Brak czasu, brak sił, konieczność opieki nad dziećmi, praca, zakupy… Jesteśmy bardzo kreatywni, gdy wymyślamy wymówki, które odciągają nas od wprowadzenia do naszego życia aktywności fizycznej. Brakuje Ci czasu? Wyłącz telewizor, komputer, wyloguj się z portali społecznościowych, a na pewno znajdziesz go więcej. Brakuje Ci sił? Uwierz mi, że nawet 30 min aktywności fizycznej poprawi nie tylko twoje samopoczucie, ale również doda Ci energii. Nie masz co zrobić z pociechą? Porozmawiaj o tym z partnerem lub znajdzie taką aktywność, którą może uprawiać cała rodzina np. pływanie, spacery, wycieczki górskie, gry zespołowe. Dzięki temu spędzicie czas razem. Myślę, że na każdą wymówkę znajdzie się jakiś sposób.

4. Znajdź sport dla siebie: Chyba nie ma nic gorszego od zmuszania się do aktywności fizycznej, której nie lubimy. Moja rada jest taka, aby próbować różnych rodzajów sportu od biegania, przez pływanie, wspinaczkę, nordic walking, jazdę na nartach, czy aerobik. Niektórzy z nas lubią gry zespołowe, inni sporty bardziej indywidualne. Myślę, że każdy może znaleźć coś dla siebie.

5. Określ jasny cel: Posiadanie celu do realizacji motywuje nas do tego, by poświęcić kilka chwil na sport. Ważne jest jednak to, by ten cel był jasny i możliwy do osiągnięcia. Zamiast mówić „chcę schudnąć 15kg w dwa miesiące” powiedzmy sobie „chcę poprawić swoją kondycję i samopoczucie”. Dzięki takiemu podejściu wiemy, dlaczego chcemy regularnie uprawiać sport i w którą stronę chcemy iść. Częstym błędem we wprowadzaniu aktywności fizycznej do naszego życia jest to, że w jakiś sposób ją warunkujemy. Chcemy schudnąć, mieć pięknie wymodelowany brzuch, nie mieć zadyszki wchodząc na 4 piętro itd. Często zapominamy o tym, że przecież aktywność fizyczna może być celem samym w sobie. Bo co się stanie, jeśli rzeczywiście zrzucimy te 15kg? Przestaniemy ćwiczyć? Początkowo możemy być optymistycznie nastawieni i spodziewamy się zaskakujących efektów w krótkim czasie. Bardzo często jest tak, że efekty są, ale trochę później, co wpływa na naszą motywację. Dlatego warto stawiać przed sobą jasne cele, drobne kroki, które chcemy osiągnąć, dzięki którym będziemy dostrzegać zmiany.

     Przyznaję, że przez całe liceum miałam zwolnienie z wychowania fizycznego. Nie przepadałam za grami zespołowymi, wolałam sporty indywidualne. Byłam nieśmiała i niepewna siebie. Teraz wiem, że nie było to właściwe podejście. Mimo zwolnienia z w-f lubiłam ćwiczyć w domu przy różnego rodzaju płytach z ćwiczeniami. Obecnie dzieci i młodzież również unikają aktywności fizycznej, lekcje w-f są dla nich zbędne, nudne lub zawstydzające. Myślę, że takie lekcje można ciekawie urozmaicić, tak by nie zrazić uczniów do aktywności fizycznej, gdyż ta niechęć może towarzyszyć im również w dorosłym życiu. Jednak to już zadanie nauczycieli i rodziców. Cieszę się, że w moim planie dnia mam czas i chęci na to, by zadbać o swoją kondycję. Czasami tak jak każdy mam gorszy dzień i nie chce mi się wyjść pobiegać, czy poćwiczyć. Jedna to tylko chwilowe zniechęcenie. Wiem, że sport w różnej postaci jest częścią mojego życia i tego również Wam życzę.
A jakie są Wasze sposoby na to, by zmotywować się do aktywności fizycznej?

4 komentarze:

  1. łatwiej również zmotywować się, jeżeli mamy wsparcie w najbliższych albo najlepiej kompana do ćwiczeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się z tym. Co prawda nie przepadam za bieganiem z kimś, ale za to lubię wymieniać się doświadczeniami z innymi biegaczami. Natomiast na basen, narty, czy wycieczki górskie lubię chodzić z kimś.

      Usuń
  2. Świetny wpis, właśnie czegoś takiego szukałam:) Planujesz w tym roku przygotowanie nowego organizera?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Nowy organizer jest w przygotowaniu. Myślę, że do końca roku powinien być gotowy :)

      Usuń