poniedziałek, 5 października 2015

Lubię poniedziałki (63): Dlaczego warto wstawać wcześnie rano?







     Podobno ludzie dzielą się na sowy i skowronki. Pierwsi lubią kłaść się spać późno w nocy i spać do południa, drudzy wolą wstawać wcześnie rano. W tym poście opisywałam Wam, jak wygląda mój dzień. Mimo że od tego czasu wiele się zmieniło, priorytety i zadania uległy zmianom, nadal lubię wcześnie zaczynać swój dzień. Nigdy nie byłam typową sową. W weekendy lubię posiedzieć wieczorem dłużej, a rano wstać trochę później. W tygodniu jestem zwolenniczką wczesnego wstawania. Powodów, dla których warto wcześniej wstawać jest wiele. Poniżej znajdziecie pięć z nich najbardziej istotnych dla mnie:

1. Mam więcej energii rano i w ciągu dnia: O poranku jestem wypoczęta i dzięki temu mogę lepiej skupić się na zadaniach, jakie mam do wykonania. Oczywiście, aby tak było, muszę być wyspana, dlatego dbam o odpowiednią ilość snu. Najczęściej chodzę spać ok. 23.00 i wstaję między 6.00 a 6.30. Zauważyłam, że gdy przeleżę poranek do 9.00 lub dłużej mam poczucie zmarnowanego dnia oraz wydaje mi się, że brakuje mi czasu na to, by zrobić wszystko, co zaplanowałam. 

2. O poranku mam więcej czasu dla siebie: Lubię wstać, zanim pozostali domownicy zaczną swój dzień. Mogę wtedy w spokoju wypić herbatę lub kakao (o ulubionych napojach na dobry poranek pisałam tutaj). Cisza o poranku pozwala mi skupić się na sobie, skoncentrować, wyciszyć i zmobilizować do pracy.

3. Robię więcej: Poranne wstawanie zdecydowanie pozwala mi na wykonanie większej ilości zadań. Znam swój organizm i wiem, że wieczory do dla mnie czas na relaks i wypoczynek, dlatego wiem, że wieczorna praca nie jest dla mnie. Jestem zmęczona po całym dniu zarówno fizycznie, jak i psychiczne. Dzięki porannemu wstawaniu robię więcej rzeczy, jakie sobie zaplanowałam. Przekłada się to również na satysfakcję i poczucie spełnienia oraz produktywnie spędzonego dnia.

4. Poranek mogę przeznaczyć na czynności, na które nie mam czasu wieczorami: Rano najczęściej biegam, piszę posty lub zajmuję się projektami wnętrz. Popołudniami lub wieczorami spędzam czas z najbliższymi i zazwyczaj nie mam na tyle spokoju i ciszy, by móc wykonać pewne zadania. Poza tym w ciągu dnia realizuję wiele obowiązków związanych z pracą, domem czy własnymi zainteresowaniami. Poranki pozwalają mi na to, że mogę rozłożyć sobie te zadania na cały dzień i dopasować je do moich możliwości. Myślę, że poranki to świetna pora dnia na realizację czynności, których nie jesteśmy w stanie zrealizować popołudniami, gdyż mamy inne obowiązki. 

5. Poranne wstawanie pomaga w wypracowaniu u siebie pewnych nawyków: Powiedzmy sobie szczerze, że poranne wstawanie dla samego wstawania nie ma większego sensu. Jeśli chcemy wcześniej wstawać, postawmy przed sobą pewne wyzwanie tak, by to poranne wstawanie miało swój sens i cel. Poranki są bardzo dobrym czasem na realizację celów i wypracowanie u siebie pewnych czynności. Myślę, że dzięki porannemu wstawaniu możemy wyrobić u siebie nawyki, które przełożą się na jakość naszego życia. Jeśli nigdy nie mamy czasu na aktywność fizyczną, czytanie książek, czy własną pasję spróbujmy przeznaczyć poranki na to, by realizować się tym kierunku. Będziemy mieć zarówno powód do tego by wstawać rano oraz czas na osiąganie własnych zamierzeń.

Mam nadzieję, że te kilka powodów przekonało Was do tego, że warto zaczynać dzień trochę wcześniej. Chcecie zacząć wstawać wcześniej? O tym, jak wypracowałam ten nawyk u siebie pisałam w tym poście.

A Wy jesteście sowami, czy skowronkami?


4 komentarze:

  1. zdecydowanie jestem skowronkiem, chociaż ostatnio jeżeli tylko mam taką możliwość staram się pospać jak najdłużej. zrobił mi się ogromny deficyt snu i w takiej sytuacji wczesne wstawanie ma więcej wad, niż zalet. prawda jest taka, że jeżeli ktoś chce wcześnie wstawać powinien również o w miarę przyzwoitej godzinie kłaść się spać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się. Odpowiednia ilość snu to podstawa przy wczesnym wstawaniu.

      Usuń
  2. Bo rano mamy najwięcej energii i cały dzień do dyspozycji :-)

    Pozdrawiam mega pozytywnie

    OdpowiedzUsuń