niedziela, 9 sierpnia 2015

Jak odpocząć na 100%?

     

     Myślę, że wielu z nas może mieć trudności z tym, aby dobrze odpocząć. Właściwy odpoczynek, dzięki któremu możemy naładować akumulatory, odstresować się, by później móc zabrać się do pracy jest bardzo ważny. Tylko wypoczęty organizm jest w stanie sprostać różnemu wysiłkowi, czy to fizycznemu, czy intelektualnemu. Praca ponad siły, do późnych godzin nocnych wcale nie przekłada się, na jakość uzyskanych rezultatów i negatywnie wpływa między innymi na naszą kreatywność. Dlatego warto znaleźć czas i możliwości na to, by pozwolić sobie na relaks i odpoczynek. Jak to zrobić w dzisiejszym świecie, w którym jesteśmy „bombardowani” różnymi bodźcami? Nie będę Wam polecać sprawdzonych przeze mnie hoteli, miejsc za granicą, czy ulubionych filmów. Zamiast tego mam kilka sposobów na stuprocentowy odpoczynek:

1. Wyjdź z domu: Osobiście staram się poświęcić pracy i rozwojowi nad sobą czas w ciągu tygodnia. Natomiast weekendy przeznaczam na odpoczynek. Czasami ciężko mi odpocząć w domu. Zawsze jest coś do zrobienia: naczynia w zlewie, zaległe pranie do zrobienia, typowe domowe obowiązki. Oczywiście staram się je regularnie wykonywać, nie zachęca mnie perspektywa życia w bałaganie. Jednak niekiedy jest tak, że zamiast poprzestać na koniecznych obowiązkach, jakie trzeba zrobić, znajduję jeszcze coś dodatkowego: może przesadzę kwiatki, zrobię porządek z książkami, posprzątam w szafie. Tak naprawdę te czynności mogą być wykonane w innym momencie. Dlatego po cotygodniowym sprzątaniu daję sobie na wstrzymanie. Nie wymyślam sobie dodatkowych obowiązków i przeznaczam pozostały czas na odpoczynek. Najlepiej odpoczywa mi się poza domem. Tu nie kusi telewizor, czy laptop, żeby go włączyć i spędzić przy nim popołudnie. Z przyjemnością wspominam dni, które całe spędziłam poza domem bez rozmyślania, co powinnam zrobić a czego nie. Żeby dobrze wypocząć wcale nie trzeba jechać na tydzień do luksusowego SPA (ale jeśli zdarzy się taki ktoś, kto mi to zafunduje, to nie pogardzę;)). Odpocząć można naprawdę w prosty sposób. Dla mnie szczególnie relaksujące jest spędzenie czasu nad wodą, odpoczynek w parku z książką, a później wybranie się na dobrą mrożoną kawę. Lubię również wyjechać do innego miasta i spędzić tam cały dzień. Tak było na przykład, gdy pojechałam do Cieszyna. Spacerowałam uliczkami tego miasta, nie nastawiałam się specjalnie na zwiedzanie, na rynku zjadłam pyszny deser, usiadłam na ławce w parku i cieszyłam tym dniem. Całkiem niedawno byłam w Zakopanem. Ponieważ pogoda nie była zachęcająca do górskich wycieczek wyjechałam kolejką na Gubałówkę i tam, leżąc na leżaku, patrzyłam na nasze piękne Tatry. To były takie dni, podczas których naprawdę wypoczęłam. Sami widzie, że do dobrego wypoczynku nie potrzeba wiele. Wystarczy wyjść z domu i skorzystać z tego, co oferuje nam otoczenie.

2. Wyłącz się: Jak często w ciągu dnia korzystasz z telefonu, laptopa, czy logujesz się na portale społecznościowe? Czas spędzony w taki sposób tylko z pozoru nas relaksuje. Tak naprawdę dociera do nas wiele bodźców, które nie pozwalają odpocząć. Przeglądamy Internet, czytamy artykuł za artykułem, czasem nawet bzdurne treści i tak mija nam czas. Nawet, jeśli gdzieś wychodzimy, spotykamy się ze znajomymi, to ciągle jesteśmy przyklejeni do telefonów. Często w kawiarniach i restauracjach widzę młode osoby, które spotykają się we własnym gronie, a na blatach stolików królują ich telefony. Zamiast poświęcić czas i uwagę na drugiego człowieka i rozmowę z nim ich bardziej interesują zamieszczane posty, filmiki czy wiadomości, które nic nie wnoszą w ich życie. Tak naprawdę nasze życie tworzą osoby, które są nam bliskie i aby móc utrzymać z nimi prawidłowe i wartościowe relacje musimy poświecić im nasz czas i uwagę. Problem telefonów i dostępu do Internetu pojawia się nie tylko w restauracjach, ale również na krótkich wyjazdach i wakacjach. Niektórzy z nas chodzą z telefonem nawet to toalety, a z płonącego domu woleliby uratować smartfon niż własnego kota. Dlatego, jeśli chcesz odpocząć wyłącz telefon albo nie zaglądaj do niego, co chwile skoro nikt nie dzwoni. Popatrz na świat, który Cię otacza, na ludzi, z którymi spędzasz czas i to im poświęć swoją uwagę.
 
3. Wyznacz granice: Jeśli chcemy zachować równowagę między pracą a odpoczynkiem ważne jest określenie pewnych granic. Bardzo dobrym wyjściem jest wyznaczenie godzin lub dni, jakie zamierzamy poświęcić na pracę oraz odpoczynek. Podczas pracy skupmy się na pracy, na wykonaniu obowiązków, nie zajmujmy się innymi sprawami, tak by się nie rozpraszać. Natomiast wypoczywając starajmy się nie myśleć o pracy, obowiązkach, życiu zawodowym. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to łatwe zadanie. Wielu z nas w niedzielne popołudnia maltretuje się myślą, że następnego dnia trzeba wstać do pracy. Zamiast rozmyślać o tym, co czaka nas jutro, skupmy swoją uwagę na tym, co jest teraz.

Sztuki odpoczynku warto się nauczyć. Nie jest to łatwe. Sama często zdaję sobie sprawę, że bywają dni, podczas których poświęcam się jedynie pracy lub chcąc odpocząć myślę o tym, co mam do zrobienia w najbliższych dniach. Warto pamiętać o tym, że w pełni zregenerowany umysł i organizm lepiej pracuje i osiąga lepsze wyniki. Jeśli na horyzoncie waszego życia pojawiają się dni, podczas których możecie odpocząć i zrelaksować się róbcie to bez wyrzutów sumienia. Nie myślcie o pracy, obowiązkach domowych i zadaniach do wykonania. Na wszystko przyjdzie czas. Skierujcie swoją uwagę na to, by móc w pełni się zrelaksować.

Powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz