czwartek, 25 czerwca 2015

Co mi pomaga w organizacji i zarządzaniu czasem?



     Organizacja i zarządzanie własnym czasem dotyczy nie tylko czynności, jakie wykonujemy w pracy zawodowej, czy w szkole, ale również w życiu osobistym. Właściwa organizacja wszelkich czynności i obowiązków przyczynia się do efektywności naszych działań.
Jesteśmy otoczeni nowoczesnymi technologiami. Na rynek wychodzą nowe aplikacje i programy komputerowe, które mają nam pomóc w organizacji czasu. W zależności od prowadzonej pracy, trybu życia, pełnionych obowiązków możemy wybrać pasujące do nas narzędzia, dzięki którym będziemy sprawnie planować i wykonywać wszelkie zadania.
Ja jestem tradycjonalistką i bardzo lubię planować swój dzień na kartce papieru a później wykreślać zrealizowane cele. Nie oznacza to, że korzystam tylko z jednego narzędzia. Wręcz przeciwnie. 

 
W moim przypadku w organizacji i zarządzaniu własnym czasem pomagają mi:

Organizer: W tym roku zrezygnowałam z gotowego książkowego kalendarza. Mam własny organizer, który sama stworzyłam dla swoich potrzeb. To w nim planuję cele na cały rok i poszczególne miesiące. Zapisuję w nim plan dnia, zadania do wykonania oraz wydatki w danym miesiącu. Poza tym, w organizerze wpisuję planowane wizyty kontrolne u lekarzy, luźne notatki i pomysły, jakie przychodzą mi do głowy w ciągu dnia. Jak na razie bardzo dobrze sprawdza się w tej roli. Więcej na temat organizera możecie przeczytać w tym poście.

Notes: Początkowo w organizerze miałam kilka kartek przeznaczonych na zapisywanie książek, jakie przeczytałam w ciągu roku oraz obejrzanych filmów. Miałam w nim również zapisywać książkowe i filmowe propozycje godne uwagi oraz pomysły na posty. W czasie używania organizera okazało się, że lepiej, jeśli listy książek, filmów i postów będę zapisywać w osobnym notesie. Po pierwsze przy uzupełnianiu organizera o nowe karty dnia na kolejne miesiące, pozostałe kartki, które są na stałe w organizerze nie wyglądały już najlepiej. Na kolejny rok wymyślę inny układ organizera. Po drugie dzięki notesowi nie ograniczam się do jednego roku a listę książek i pomysły na posty mam w jednym miejscu. Notes świetnie sprawdza się, jako dodatkowy element, w którym zapisuję istotne dla mnie zagadnienia. Podzieliłam go na kilka kategorii, które są dla mnie przydatne niezależnie od miesiąca czy roku.

Telefon: Za jego pomocą korzystam z kalendarza oraz tworzę notatki. Kalendarz przydaje mi się przy ustawianiu przypomnień np. urodziny koleżanki, koniec umowy na Internet, którą trzeba odnowić, przypomnienie o wizytach u lekarza. Zapisuję w nim wszystkie ważne terminy, które niekoniecznie mogę wpisać w organizer (drukuję go na 3 miesiące). Natomiast notatki robię w telefonie, gdy nie mam przy sobie organizera np. będąc w księgarni przeglądam książkę i wpisuję do telefonu tytuł by później sprawdzić recenzje, ważne zadania, o których nie chcę zapomnieć a dzięki stworzeniu notatki mogę je zamieścić na tapecie telefonu.

Zakładki, samoprzylepne karteczki, zakreślacze: Najczęściej służą one do zaznaczania poszczególnych miesięcy i dnia bieżącego w organizerze oraz oddzielają kategorie w notesie. Często używam zakreślaczy. Zdecydowanie jestem wzrokowcem. Lubię, gdy plan dnia jest kolorowy. Dzięki nakreślaczom i karteczkom wyróżniam ważne zadania, zaznaczam istotne terminy.



Nie jestem za sporządzaniem zbyt dużej ilości list oraz posiadaniem mnóstwa notesów, w których tematy się powtarzają. Jestem zadowolona z organizera i to w nim planuję kolejne miesiące. Notes jest jego uzupełnieniem i myślę, że będzie mi służyć kilkanaście miesięcy. Przyznaję, że niekiedy wkładam do organizera luźne kartki jak recepty, wyniki badań, paragony. Później wszystko to porządkuję. Muszę jeszcze popracować na magazynowaniem papierków. Poza tymi narzędziami prowadzę jeszcze dziennik biegowy, ale to temat na inny post.

Jakie są wasze narzędzia do organizowania sobie czasu? Co Wam pomaga w zarządzaniu własnym czasem?

4 komentarze:

  1. Każda metoda jest dobra, jeżeli przynosi skutki w postaci zrealizowanych planów tak więc warto spróbować wielu różnych sposobów, tka by znaleźć swój odpowiedni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie umiem zorganizować sobie czasu ani nim zarządzać. Chociaż nie powiem , że nie marzy mi się jakoś ogarnąć ten cały bałagan w około to nigdy jeszcze chyba mi się nie udało. Zawsze naokoło mnie jest kompletny chaos. Znalazłam nawet kiedyś taki kurs w JJP ale ostatecznie i tak się na niego nie wybrałam bo... jak zwykle nie miałam na to czasu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zazwyczaj planuję zadania z tygodnia na tydzień. Czasami określam zadania dzień wcześniej więc jest to różnie. Może zacznij właśnie od takich małych codziennych celów.

      Usuń