sobota, 20 września 2014

Mój sposób na naukę języków: Cz. III Segregator



    W nauce języków obcych pomocny jest mi segregator, w którym mam wszelkie materiały i notatki. Jest on podzielony na kilka tematów związanych z nauką języka hiszpańskiego i angielskiego. Zazwyczaj są to treści, z którymi mam większy problem lub zagadnienia, które chcę mieć uporządkowane tak bym nie musiała ich szukać w książce. Zgodnie z przerabianiem materiału w książce robię notatki np. z zasad gramatycznych, które później umieszczam w segregatorze. Dzięki temu mogę szybko znaleźć zagadnienie, które chcę utrwalić lub do którego chcę wrócić przy nauce kolejnych rozdziałów.



W przypadku języka hiszpańskiego wyodrębniłam następujące tematy:

- czasowniki wraz z odmianą: Przerabiając poszczególne lekcje z programu SuperMemo zapisuję czasowniki, które poznaję oraz ich odmianę. W tej części umieszczam również opisy poszczególnych czasów.
- zaimki i rodzajniki: To tematy, z którymi mam spory problem, dlatego notuję te, które już znam, by później móc spokojnie utrwalić materiał i mieć wszystko w jednym miejscu.
- gramatyka i wyjątki: Tutaj zapisuję zasady gramatyczne, które poznaję w toku nauki np. tworzenie liczby mnogiej, stopniowanie przymiotników itp.
- teksty: Często drukuję teksy znalezione w sieci. Mogą to być proste czytanki lub artykuły na tematy, które mnie interesują. Ważne, by były ciekawe. Nie lubię czytać czegoś z przymusu tylko po to by poznać nowe słownictwo.
- testy, ćwiczenia, mapy myśli: Tutaj zamieszczam wykonane ćwiczenia i testy znalezione w sieci oraz mapy myśli, które bardzo dobrze sprawdzają się przy nauce słówek.





W przypadku języka angielskiego, sytuacja jest bardzo podobna. Wyodrębniłam następujące tematy:

- czasy: W tej części zamieszczam wydrukowane opisy czasów i zasady ich tworzenia.
- gramatyka i wyjątki: podobnie jak w przypadku języka hiszpańskiego, zamieszczam tu zasady gramatyczne i wyjątki, o których chcę pamiętać.
- teksty: Najczęściej są to teksty ze stron do nauki języka angielskiego online oraz artykuły znalezione w sieci na tematy mnie interesujące. Chcę, aby czytanie w języku angielskim było dla mnie przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Przecież uczę się dla siebie. Niekiedy wpisuję w wyszukiwarce np. „how to dress like a french woman” i drukuję kilka artykułów na ten temat. Lubię zostawiać z prawej strony kartki większy margines na słówka, które chcę zapamiętać lub te, których nie znam.
- testy, ćwiczenia, mapy myśli: Ucząc się przy pomocy SuperMemo rozwiązuję testy lub ćwiczenia zamieszczone na końcu każdego rozdziału. Jeśli chcę dodatkowo poćwiczyć jakieś zagadnienie np. zdania warunkowe, staram się znaleźć je w sieci i wypełnić. 



Do nauki języka mam jedne podręcznik, na którym bazuję. Nie chcę korzystać z kilu, gdyż według mnie zbyt duża ilość materiałów może przytłaczać. Koncentrując się na jednej książce, przerabiam we własnym tempie materiał. Wyszczególnione przeze mnie części segregatora odpowiadają zagadnieniom przerabianym w programie SuperMemo oraz są dostosowane do moich potrzeb. Zawieram w nich tematy, które chcę utrwalić lub mieć uporządkowane. Wiem, że w przypadku języka hiszpańskiego poznaję wiele czasowników, których odmiana często jest trudna, dlatego wolę je rozpisać oraz podzielić na odpowiednie czasy. Takie wyodrębnienie ważnych dla mnie tematów pomaga mi w nauce. 

Jestem wzrokowcem. Tworząc notatki lubię używać różnych kolorów, samoprzylepnych karteczek lub innych rodzajów zakładek. Chcę mieć przejrzyste notatki, które pozwalają na znalezienie interesującego mnie zagadnienia w łatwy sposób.

Co myślicie o takim sposobie porządkowania i gromadzenia materiałów do nauki języków obcych?
Robicie dodatkowe notatki, czy bazujecie tylko na podręczniku?

2 komentarze:

  1. super! muszę stworzyć coś takiego do nauki języka włoskiego :) jeżeli chodzi o język angielski - ostatnio zaczęłam czytać książki w tym języku. o dziwo nie jest trudno :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki segregator jest bardzo przydatny. Polecam :)

      Usuń