niedziela, 20 lipca 2014

Mój sposób na naukę języków: Cz. II Program do nauki


     W pierwszej części  z cyklu wpisów na temat mojej nauki języków obcych wspominałam Wam, że korzystam z Programu SuperMemo. Dziś chciałabym rozwinąć ten temat.

Aktualnie uczę się języka angielskiego (poziom średni) oraz języka hiszpańskiego (poziom podstawowy). Obu języków uczę się za pomocą programu SuperMemo i jest on podstawą w mojej nauce. Każdy z posiadanych przeze mnie kursów składa się z książki oraz płyty z kursem multimedialnym.


Zawartość książki (na przykładzie j. hiszpańskiego, poziom podstawowy): Książka składa się z 12 lekcji. Każda z nich rozpoczyna się krótkim dialogiem z tłumaczeniem, następnie poznajemy słownictwo, zasady gramatyczne, czasowniki itp. Każda lekcja kończy się ćwiczeniami, które mają sprawdzić opanowanie przez nas przerobionego materiału. Klucz do ćwiczeń sprawdzających znajduje się na końcu książki. Książka na poziomie średnim zawiera na końcu każdego rozdziału dłuższy tekst do czytania z tłumaczeniem i słówkami. Niestety, nie posiadam kursów na poziomie wyższym niż średni i nie jestem w stanie określić, o jakie elementy poszerzone są kolejne poziomy nauki.

















Kurs multimedialny zawiera: nagrania mp3 oraz kurs z programem, który instalujemy na komputerze. Zawartość kursu multimedialnego odpowiada rozdziałom w książce. Przy pomocy programu poznajemy to samo słownictwo, zasady gramatyczne, uczymy się pisać i wymawiać słowa i zwroty. Zanim zaczniemy przerabiać nowy materiał, wykonujemy powtórki naliczone przez program. Jest to dobre rozwiązanie, gdyż utrwalamy materiał oraz możemy przekonać się, z jakimi zwrotami mamy problem. W programie możemy ustawić, czy przerabiamy 10, 15, czy 20 zagadnień (pisząc „zagadnień” mam na myśli zarówno nowe słownictwo, gramatykę, w zależności od tego, co zawiera dana lekcja). Ponieważ, zawartość programu jest taka sama jak zawartość rozdziałów w książce, możemy powtórzyć materiał lub przejrzeć zagadnienia bez uruchamiania programu.





Mój sposób korzystania z Programu SuperMemo: 

1. Przejrzenie w książce zagadnień, jakie przerabiałam w ciągu ostatnich dwóch dni nauki.  

2. Wykonanie powtórek naliczonych przez program.
 
3. Przerobienie nowego materiału oraz sporządzenie notatek np. z zasad gramatyki, czy odmian czasowników.
 
Ucząc się języków obcych korzystałam, jak na razie, z programu SuperMemo i trudno mi go porównać z innymi, gdyż nie mam wiadomość na ich temat. Program SuperMemo uważam za bardzo przydatny. Naukę możemy dostosować do naszego planu dnia. To od nas zależy, czy będziemy wykonywać 10, czy 20 ćwiczeń w danym dniu. Kurs multimedialny zawiera te same zagadnienia, co książka, dzięki czemu możemy przejrzeć to, co już przerabialiśmy lub wykonać notatki, jeśli takie potrzebujemy. 


Więcej informacji na temat Programu SuperMemo znajdziecie na tej stronie.


Czy Wy korzystacie z programów multimedialnych przy nauce języków obcych? Jakie możecie polecić?

6 komentarzy:

  1. Nie korzystam ani nigdy nie korzystałam z programów multimedialnych, nie licząc odsłuchiwania nagrań z kursu norweskiego wydawnictwa Edgard. Zdecydowanie preferuję tradycyjne podręczniki. Przekonałam się jednak, że najlepsze są te pisane przez rodowitych użytkowników mojego języka docelowego (czyli teraz do norweskiego - pisanych przez Norwegów i wydanych w Norwegii). Przyczyna jest prosta - im mniej polskiego, tym lepiej. Dlatego kurs, o którym piszesz, na pewno nie skusiłby mnie. Tłumaczenia dialogów to dla mnie jedna z najgorszych metod uczenia języka. Piszę z punktu widzenia filologa, ale rozumiem, że ludziom ułatwia to naukę. Przyznaję, że kurs Edgarda dał mi bardzo fajne podstawy (zwroty grzecznościowe, liczby, itp), ale wiem, że z niego nigdy nie nauczyłabym się języka. Im więcej książka wymaga od nas pracy samodzielnej (np. tłumaczenie słów), tym lepiej. Lubię też materiały dostępne w Internecie. Powodzenia w nauce i dawaj znać, jak Ci idzie, bo bardzo lubię czytać takie motywujące historie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Szczerze powiedziawszy nie pomyślałam, o nauce z książek napisanych przez rodowitych użytkowników danego języka. Program do nauki urozmaica mi ją, i nie wiem czy praca na bazie samego podręcznika przekonałaby mnie. Zawsze kojarzyło mi się to z nauką w szkole, z nauczycielem i przerabianiem podręcznika, co niewiele wnosiło do znajomości języka. Nie napisałam o tym we wpisie, ale w nauce języka angielskiego pomógł mi kurs metodą Callana i to był dobry początek, żeby się przełamać. Teraz naukę kontynuuję już sama. Natomiast hiszpański to w moim wypadku całkowicie samodzielna nauka. Masz rację, że samozaparcie i wytrwałość jest ważna jeśli uczymy się języków. Tobie również życzę powodzenia.

      Usuń
    2. Sam podręcznik to mało i rzeczywiście trochę nudno ;) Dlatego, tak jak napisałam, korzystam też z przeróżnych materiałów dostępnych w Internecie, słucham radia, tv, piosenek, podcastów.

      Usuń
    3. Tak, tak. Dodatkowe materiały i sposoby nauki są ważne. Co prawda będą tematem innego posta, ale czy mogłabyś podać adresy stron z których korzystasz?

      Usuń
  2. Z SuperMemo uczyłam się hiszpańskiego (No hay Problema 1) i niemieckiego (wszystkie poziomy) z tym, że miałam wykupione kursy na platformie. Hiszpański wspominam cudownie, bardzo szybko się go uczyłam, świetnie przygotowany kurs. Gorzej z niemieckim, który w ogóle mi u nich nie podszedł. Miałam wrażenie, że słówka są zbyt trudne jak na poziom podstawowy, niepotrzebne a te, które by się przydały pominięte. Mimo wszystko chwalę sobie SuperMemo i myślę nad powrotem do hiszpańskiego z tym, że celowałabym we wszystkie poziomy, żeby dokończyć jedynkę, na której na 70% się zatrzymałam i uczyć dalej, bo warto, bo dobrze mi to wszystko wchodziło i to był jedyny okres jak do tej pory, kiedy z dnia na dzień widziałam postępy w tym języku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja znów z hiszpańskim mam problem, muszę utrwalić sporo materiału by pójść dalej. Przez sesję miałam przerwę w nauce języków. Natomiast z angielskim idzie mi nawet dobrze. Niedługo będę zaczynać trzecią płytę.

      Usuń