środa, 14 września 2016

Ćwiczenia ogólnorozwojowe - zestaw na wrzesień



     W dzisiejszym poście mam dla Was zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych na wrzesień. We wcześniejszych postach wspominałam Wam, że taki zestaw wykonuję trzy razy w tygodniu w pięciu seriach. Harmonogram ćwiczeń możecie pobrać tutaj.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe na wrzesień to:

1. Wyciskanie hantli nad głową x 20: Opis ćwiczenia znajdziecie tutaj.

2. Uginanie ramion z hantlami stojąc x 20: Opis ćwiczenia znajdziecie na tej stronie. 

3. Brzuszki „scyzoryki” x 20: Opis i prezentację ćwiczenia znajdziecie tutaj.

4. Brzuszki naprzemienne x 30 na każdą stronę: Opis ćwiczenia znajdziecie na tej stronie.

5. Przysiady plié x 30: Tutaj znajdziecie opis i prezentację ćwiczenia. 

6. Niskie wykroki w bok x 30 na każdą stronę: Opis ćwiczenia znajdziecie tutaj.



Powodzenia!

wtorek, 13 września 2016

Pozytywny każdy miesąc (9): Tapeta na wrzesień

Ostatnio praca i cele zawodowe pochłaniają większość mojego czasu. Stąd ta cisza na blogu. Z małym opóźnieniem, ale jednak mam dla Was tapetę na wrzesień. Lubię jesień a Wy? To dla mnie czas podsumowań i stawiania przed sobą kolejnych wyzwań.
Tapetę możecie pobrać tutaj. 



Udanego miesiąca!




środa, 3 sierpnia 2016

Ćwiczenia ogólnorozwojowe - zestaw na sierpień



     W dzisiejszym poście znajdziecie zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych na sierpień. Taki zestaw wykonuję trzy razy w tygodniu w pięciu seriach. Harmonogram ćwiczeń możecie pobrać tutaj.


Ćwiczenia na sierpień to:


1. Wyciskanie hantli w pozycji leżącej x 20:  Opis ćwiczenia znajdziecie tutaj.


2. Rozpiętki z hantlami x 20: Opis ćwiczenia znajdziecie na tej stronie. Ja to ćwiczenie wykonuję na podłodze z nogami zgiętymi w kolanach. 


3. Nożyce pionowe x 30: Leżąc na podłodze z wyprostowanymi nogami, unosimy nogi lekko nad podłogę i wykonujemy nożyce pionowe. Należy pamiętać o tym, by nie wyginać kręgosłupa, powinien on być „przyklejony” do podłogi.


4. Nożyce poziome x 30: Postępujemy analogicznie jak w ćwiczeniu wcześniejszym z tym że ruch nóg odbywa się poziomo.


5. Przysiady x 15


6. Unoszenie nóg bokiem w pozycji leżącej x 15 na każdą stronę: Opis ćwiczenia znajdziecie tutaj.




Powodzenia!

wtorek, 2 sierpnia 2016

środa, 20 lipca 2016

Jak zacząć czytać książki w obcym języku?



     W serii postów o samodzielnej nauce języka obcego wspominałam Wam, że jedną z metod urozmaicających i uzupełniających naukę jest czytanie książek w obcym języku. Wiele osób sądzi, że aby czytać sprawnie i ze rozumieniem takie książki należy znać język na poziomie zaawansowanym. Nic bardziej mylnego. Myślę, że osoby, które na poziomie podstawowym znają język obcy, poznały podstawowe zasady gramatyki i mają już jakiś zakres słówek, który stopniowo zwiększają mogą spokojnie sięgnąć po książkę napisaną w obcym języku. Niektórym może się wydawać, że czytanie książek w obcym języku jest zbyt trudne, nie poradzą sobie ze zrozumieniem lub tłumaczeniem tekstu. Według mnie, czytanie takich książek jest świetną metodą na oswojenie się z językiem, poznaniem nowych słówek i zwrotów.



Jak zacząć przygodę z czytaniem książek w obcym języku? Mam na to kilka sposobów:

Nie zaczynaj od trudnej i obszernej lektury. Podejmując się czytania w obcym języku, warto sięgnąć po lekką literaturę lub streszczenia książek, które trudnością i ilością słów odpowiadają poziomom zaawansowania. Takie książki znajdziecie w serii Penguin Readers wydawnictwa Longman i serii Oxford Bookworms. Sama zaczynałam od tak zwanych short stories w języku angielskim. Obecnie korzystam z prostych powieści w tym języku, nieskomplikowanych książek, napisanych przystępnym językiem.

Regularność to podstawa. Ci z Was, którzy samodzielnie lub w grupie uczą się języka obcego wiedzą, że kluczem do jego opanowania jest regularność i wykonywanie powtórek poznanego już materiału. Ta zasada dotyczy również czytania książek w obcym języku. Na początku warto poświęcić na to 15-20 minut, tak by przywyknąć i nie zrazić się nieznajomością słów, czy zwrotów. Później możemy czytać rozdział lub więcej dziennie. Moje czytanie książek po angielsku wyglądało bardzo podobnie. Zaczynałam od akapitu bądź strony dziennie, teraz staram się czytać co najmniej jeden rozdział.

Wypracuj własną metodę czytania. Niektórzy czytają linijkę lub akapit i jeśli trafią na nieznane im słowo, zaglądają do słownika. Inni próbują sami zrozumieć znaczenie słów lub zwrotów i później sprawdzają w słowniku. Pierwsza metoda jest dobra, jeśli zależy nam na tym, by przetłumaczyć każde zdanie i być pewnym, że dobrze rozumiemy tekst. Jednak ta metoda jest bardzo pracochłonna i trzeba mieć w sobie dużo samozaparcia, by w niej wytrwać. Ja stosowałam tę metodę podczas czytania streszczonych książek, gdzie poziom trudności mogłam dopasować do własnej wiedzy. Większość słów znałam, niektóre przysparzały mi trochę trudności i wtedy korzystałam ze słownika. Z czasem zaczęłam czytać zwykłe książki w języku angielskim, takie babskie powieści, napisane dość przystępnym językiem. W ich przypadku staram się czytać teks ciągiem, tak by wczuć się w opisywaną historię. Jeśli pojawiają się słowa lub zwroty, których nie mogę zrozumieć nawet z kontekstu zdania, wtedy zaglądam do słownika lub zapisuję je na kartce i później sprawdzam ich znaczenie. Niektóre z wyrazów świadomie ignoruję, gdyż nawet bez nich wiem, o co chodziło autorowi. Ponadto lubię czytać półgłosem, jakoś wtedy lepiej koncentruję się na tym, co czytam i rozumiem lekturę. Nie przepadam za czytaniem „w myślach”. Uważam, że czytanie na głos oswaja nas z językiem i zachęca do posługiwania się nim. Jeśli nie jesteście pewni, jak wymawia się nowe słówko, które poznaliście, skorzystajcie z najprostszego translatora. Z czasem nabierzecie wprawy i wymawianie słówek w obcym języku nie będzie Wam sprawiać tyle trudności, co na początku nauki.

Sięgnij po lekturę, która Cię zaciekawi. Początki czytania w obcym języku nie są łatwe, dlatego warto czytać książki, które mogą nas zaciekawić. Możemy zacząć od prostych artykułów na interesujące nas tematy, a później zacząć czytać książki. Tak jak wspomniałam, lubię powieści i to najczęściej po nie sięgam. Jeśli książka nas nie zaciekawi, warto sięgnąć po inną, bo przecież zarówno poznawanie języka, jak i czytanie ma być przyjemnością. Szczerze mogę polecić short stories, o których wspominałam, oraz książki Jane Green. Myślę, że bez problemu znajdziecie je lub podobne do nich w Waszej miejskiej bibliotece.

Wiem, że czytanie książek napisanych w obcym języku może wielu przerażać. Często jest tak, że to, co jest nam nieznane wydaje się trudne i niezrozumiałe. Myślę, że warto przełamać się i sięgnąć po proste lektury i artykuły, które z czasem utwierdzą nas w przekonaniu, że czytanie książek w obcym języku nie jest takie straszne.

Czytacie książki napisane w obcym języku? W komentarzach podzielcie się swoimi sposobami na to, jak zacząć czytać i jacy są Wasi ulubieni autorzy.

Poniżej znajdziecie serię moich wpisów na temat samodzielnej nauki języka obcego:


Mój sposób na naukę języków: Cz. II Programdo nauki

Mój sposób na naukę języków: Cz. III Segregator

Mój sposób na naukę języków: Cz. IV Dodatkowemateriały do nauki języków

wtorek, 5 lipca 2016

Ćwiczenia ogólnorozwojowe - zestaw na lipiec



     Dziś mam dla Was kolejny zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych na lipiec. Ćwiczenia te wykonuję trzy razy w tygodniu w pięciu seriach. Czasami wykonuję jedną serię takiego zestawu, jako rozgrzewkę przed bieganiem. 


Ćwiczenia na lipiec to:


1. Wznoszenie ramion na boki x 15: Stojąc w lekkim rozkroku, należy unieść wyprostowane ramiona na wysokość barków i powoli opuścić. Takie ćwiczenie wykonuję z hantlami. Jeśli ich nie posiadacie, możecie zastąpić je butelkami wypełnionymi wodą lub ćwiczyć bez hantli.


2. Wznoszenie ramion do przodu x 15: Podobnie jak w pierwszym ćwiczeniu z tą różnicą, że ramiona wznosimy przed siebie na wysokość barków i powoli opuszczamy. To ćwiczenie również proponuję wykonać z obciążeniem.


3. Brzuszki skośne x 15 na każdą stronę (ćwiczenie nr 8 w opisie)


4. Deska 1 min (ćwiczenie nr 2 w opisie)


5. Wypady x 15 każda strona (opis ćwiczenia znajdziecie tutaj)


6. Wymachy nóg do boku w podporze x 15 każda strona: Będąc w klęku podpartym, wykonujemy wymach nogi do boku. Noga powinna być ugięta w kolanie.


Poniżej znajdziecie plan ćwiczeń na lipiec. Oczywiście możecie pobrać go tutaj.




Powodzenia!